Historie

1933opatap-a4c1666aIn 1931 werd de NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP; Joh. Tap & Co. N.V. opgericht door de heer J.C. Tap, de grootvader en naamgenoot van de huidige d.g.a. “De vennootschap heeft ten doel het exploiteeren van een automobielgarage, den handel in automobielen en onderdeelen daarvan, het verhuren van automobielen en verder al hetgeen met een en ander in de ruimsten zin verband houdt.”

Al snel werd het verhuur van een luxe auto met chauffeur een belangrijk onderdeel van deze kleine onderneming. De werkelijke groei startte na de tweede wereldoorlog. Luxe automobielen ten behoeve van rouwvervoer, en later ook trouwvervoer begonnen terrein te winnen van de stalhouderijen. Ook werd er in die periode met een takelauto een sleepdienst begonnen.

Het bezorgen van de kist, evenals het overbrengen mocht in de 40er en 50er jaren al met een lijkauto gebeuren, maar dan bij voorkeur ’s avonds in het donker. Maar op de dag van de uitvaart kwam de rouwkoets meestal voor de deur. Alleen voor een crematieplechtigheid -in die tijd een uitzondering- kwamen auto’s voor de deur. De rit naar Driehuis-Westerveld was toen nog een hele onderneming. Pas toen de laatste stalhouderij in 1958 in Amersfoort zijn deuren sloot, kreeg ons bedrijfje de kans zich verder te ontwikkelen.

In de 60-er jaren waren er diverse verhuizingen ten gevolge van groei gerealiseerd, en bestond het wagenpark uit twee bergingsvoertuigen en ruim 20 automobielen voor luxe vervoer. In 1971 werd gestart met groepsvervoer activiteiten, een markt die toen nog helemaal in de kinderschoenen stond.

In het langdurige bestaan van onze onderneming is inmiddels veel veranderd. De afdeling autoberging is vanaf 2002 afgebouwd om alle aandacht te concentreren op kleinschalig personenvervoer. Het wagenpark is de afgelopen decennia ook sterk mee ontwikkeld met de eisen van de tijd. Zo is het tegenwoordig (onder strikte voorwaarden) zelfs mogelijk voor de nabestaanden om zelf een stukje met onze Mercedes rouwauto te rijden. Aan de basiswensen is niet zo veel veranderd. Het moet vooral  betrouwbaar  en  correct  zijn, en op een  piëteitsvolle  wijze uitgevoerd worden, één van de sterke kanten van Tap-rouwvervoer.